Dec 7, 2010

..**cintA ibArAt tggU bAs**..


Tahu tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yg menunggu bas. Bila bas tu datang, awak nengok bas tu dan awak kata pada diri awak,”Eee… penuhnya… tak de tempat duduk.” Jadik, awak katakan pada diri awak, “Saya akan tunggu bas yg lain.” Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tunggu pulak bas yg lain. Kemudian, datang pulak bas yg kedua. Awak nengok bas tu dan awak akan cakap, “Eee… bas ni buruk sgt… mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan.” Jadi, awak pun biarkan bas buruk tu berlalu dan awak bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya. 

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yg datang tu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yg tadi tapi kali ni awak kata, “Emmm… . tak de air-cond… cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain.” Dan sekali lagi awak biarkan bas tu berlalu dan awak bercadang utk menanti bas yg seterusnya. Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yg awak pula dah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yg datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna. Dan kemudian barulah awak sedar bahawa… awak dah naik bas yg salah. Jadi, selama ni awak dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yg awak nak. Walaupun yg datang tu adalah bas yang ber aircond, adakah awak dpt pastikan bahawa bas tu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas tu tak terlalu sejuk untuk awak? Jadik, (terutamanya golongan perempuan)lelaki pun samalah mengingini apa yg awak idamkan tu memang tak salah. Tapi, tak salah juga kalau anda sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan? Sekiranya awak dapati “bas” itu tak sesuai dengan awak, apa yg perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas tu. Tapi… saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yg macam ni. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yg awak nanti- nanti kan), awak tahan bas tu tapi pemandu bas tu pulak buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak! Hahahaha...Bila ada bas yang lalu melintasi saya macam tu, apa yang saya lakukan ialah BERJALAN! 

Bod** sebenarnya untuk mengejar bas tu sebab setiap kali, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri. Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu… semuanya terpulang pada diri awak. Dan bila awak berjalan, awak sebenarnya cuba melari
kan diri daripada cinta!!!


p/s: no kOmen~

11 comments:

Mikael said...

tak berapa nak paham metafora bas yang takde aircond tu. tapi kalau nak menuju ke sesuatu destinasi pun kene turun juga dari bas kan? maknenye setiap destinasi kita boleh tukar2 bas la? haa haa

♥cemOt kEchikz ♥ said...

ko kne bce ngn sepenOh jiwa dan raga ko..6t dpt r 2..muahaha...yg psl trOn 2 mst ko sllu wat ek..eish2..

frogprincesz said...

yg tade air-cond 2 mksdnye panas la....x sjok pn mate memandang..hahaha...
pas2 law trn2 da tade kaitan da ngan metafora 2...kn die
"cinta ibarat tunggu bas"
bukannye turun dr bas...hahahaha... =P

♥cemOt kEchikz ♥ said...

yup2..sju ngn dila..susa la ckp ngn owg yg penOh ngn metafOra r...=.='..muahahaha~

Mikael said...

betul juga tu, tapi... he he mesti ada tapi, tapi bukan ke bas yang buruk dah merangkumi sekali ke. he he lepas tu, mesti la ade kaitan dengan turun bas. sebab kalau kita nak menuju ke sesuatu destinasi, kita mesti la pilih bas kan.bila dah sampai pula,mestila kita turun kan. metafora tu disini menggambarkan, kita boleh memilih seorang mengikut citarasa yang kita suka, bila kita dah puas hati dengan perkhidmatan mereka, kita boleh tinggalkan mereka. sebab dalam bas tu bukannye ade satu penumpang je. ha ha ha analogi saje kalau cinta itu ibarat memilih bas. jangan marah~ ha ha

♥cemOt kEchikz ♥ said...

xpe2...aku time sume kritikan n pujian yg mmbina dri kOwg...muahaha...toL jgk pe ko ckp..kalo dh nek mst kne trOn an..okeh2..gud pOint...^__^..

frogprincesz said...

mikael....ko nk komen ke buat entry baru ni??
"cinta ibarat memillih bas"

huhuhuhu...
tp...yela..mmgla pe ko ckp 2 towl...law metafora die cm ak ckp td...huhuhu...
tp nampaknye tidak...hehehe... =P

law ye...msti rmi yg slh paam....isy3...hehe...

Mikael said...

he he he. ok2. semua pun tak bersalah dalam hal ni. yang bersalah driver bas! ha ha

♥cemOt kEchikz ♥ said...

yeay..sumer epy...slh kn driver bas 2...eish2..muahahaha..

frogprincesz said...

wei...asal driver lak slh??mm...die bwk j bas 2...ley x yg slh snye company2 bas yg byk...2 yg org ley pilih2...law sa2 company je...msti org nek jek pe yg ade..trime seadanye...hahahaha... =P

♥cemOt kEchikz ♥ said...

ea x ea ekk...gud pOint gak 2...slh an cOmpny bas...muahahaha...tp kalO 1 jnis mst mhl...xsyOk gk 2..hehe~



SeLaMat Datang! Kamsahamida.. ♥